Dan Berglund

brus019_cover_lo

Allt är idioternas fel Brus 019

– Allt är idioternas fel! sjunger han på nya albumet med samma namn. Låten är en parafras på Bob Dylans klassiker ”Rainy Day Women # 12 & 35” 

Dan Berglund är mannen som sjunger texter som när berg krossas, men skriver dem med kirurgisk precision. En av våra stora vissångare, som debuterade 1974 på en stödgala för strejkande hamnarbetare i Göteborg, och som under åren som sedan följde sålde gitarren lika många gånger som han gjorde come back. 2009 belönades han med Birger Sjöberg-priset.

Nu kröner han sin artistbana med ALLT ÄR IDIOTERNAS FEL – ett album fullt av spöklika, karnevaliska och sentimentala stycken där han håller domedag över sig själv och sin samtid.

Redan när Dan Berglund sluter ögonen och slår an första ackordet på gitarren trollbinder han publiken” (Göteborgs-Posten)

Dan Berglund har förmågan att beröra. Han når ut med varje ord, varje ackord. Han har förmodligen aldrig varit bättre.” (Västmanlands Läns Tidning)

Det är lätt att instämma I VLT:s lovord I citatet ovan. Frågan är om inte resonemanget bör skruvas ännu hårdare, Dan Berglund har aldrig varit bättre, punkt slut.

Nya albumet, ALLT ÄR IDIOTERNAS FEL, är inspelat live under tre intensiva dagar I Göteborg hösten 2010 I Studio Epidemins fina rum tillsammans med pianisten och keyboardisten Harald Svensson och strängmångsysslaren Henrik Cederblom på diverse gitarrer, lap steel och viola.

Trion Berglund, Svensson och Cederblom har sedan förra skivan (f.ö. Berglunds första efter tjugo års tystnad) mejslat fram en sparsmakat precis musikalisk konversation, som kongenialt, stödjer, understryker och lämnar plats för texten.

Basisten Stefan Bellnäs och trumslagaren Patrick Rydman gästar på ett par spår liksom cellisten Peter Schöning.

ALLT ÄR IDIOTERNAS FEL är producerad av Göran Petersson.





cover brus 018 (lores)

Vildmarken Brus 018

Vissångaren Dan Berglund gjorde 2007 comeback med albumet »Såna som vi…«, vilket
bland annat renderade honom Birger Sjöberg-priset.
Dans tidigare skivor under många år varit omöjliga att få tag på. För att något reparera
skadan återutger vi nu »Vildmarken« från 1987, ett album där Dan ville göra upp med den
proletärromantiska bild som 70-talet fäst på hans namn.

“Nästan ingen svensk trubadur är så välmatad, man blir inte mätt på en lyssning. (…) hansröst och sånger är som ingen annans.” (Ingemar Glanzelius, Dagens Nyheter)

“Dan Berglund behövs och hans Nattvandrare har jag redan spelat sönder.”
(Lasse Anrell, Aftonbladet)

“Tio skarpladde projektiler till visor… Det går inte att vika undan och ställa sig åt sidan. Berglunds poesi är så påträngande och effektiv att den aldrig missar målet.”
(Benny Persson, Uppsala Nya Tidning)